Brda – odcinek łatwy (Dolinka – Jezioro Szczytno – Jezioro Krępsko – Przechlewo)

Długość odcinka: 12 km (+8 km Jez. Krępsko)

Rzeka Brda jest świetnie oznakowana i posiada znakomicie rozwiniętą infrastrukturę turystyczną. Odcinek rzeki Brdy od Dolinki do Przechlewa zaliczany jest do łatwych. Zdecydowanie jest to odcinek jeziorny.  Przy silnym wietrze na akwenie uważać należy na większą falę. Może być nieprzyjemna. Dla własnego bezpieczeństwa warto płynąć bliżej brzegu. Startujemy z przystani kajakowej w Dolince położnej tuż przy wypływie Brdy do jez. Szczytno (300 m). Wypływamy na jezioro. Szeroki akwen pochodzenia rynnowego.  Po prawej, w zatoczce, pole biwakowe w Pakotulsku. Po 4 km dopływamy do Rzewnicy – kompleks turystyczny, przystań kajakowa i żeglarska. Obiekt położny jest na prawym brzegu jeziora. Za Rzewnicą pojawia się nam przewężenie  jeziora.  Po ok. 1 km dopływam do południowej części jeziora Szczytno z którego rozpoczyna się  8 km szlak na jezioro Krępsko. Płynąc ok. 3 km dopływamy do zwężenia jeziora, z prawej strony omijamy półwyspem za którym widoczna jest  grobla, po której biegnie droga krajowa Bydgoszcz – Koszalin (DK 25). Przepływamy pod mostkiem i znajdujemy się na jeziorze Krępsko. Jezioro położone jest w otoczeniu pięknych lasów sosnowo-bukowych. Na głęboko wciętym półwyspie jeziora zachowało się grodzisko z VIII-IX w. z pierścieniowatym wałem. Nad akwenem znajduje się  jedyna przystań kajakowa w Gwieździnie (położna po prawej stronie brzegu).

Jeśli chcemy kontynuować spływ Brdą to z Rzewnicy po minięciu przewężenia jeziora skręcamy na lewo, mijamy Wyspę Zamkową i wpływamy w początkowo trudny do odnalezienia przesmyk pomiędzy jeziorami Szczytno i Szczycienko. Dalej mijamy most drogowy miedzy Zawadą a Szczytnem. Za mostem przesmyk do Jeziora Końskiego. Na końcu akwenu – po lewej stronie, duże pole biwakowe i camping OSiR-u w Przechlewie.

Informacje
  • Długość szlaku: 12 km (+8 km Jezioro Krepsko)